Костиря І.

МІЖНАРОДНІ ПОЛІТИКО-ПРАВОВІ НАРАТИВИ ПРАВ ЛЮДИНИ

Автор(и)

  • Ольга Мазур НПУ

Ключові слова:

human rights, religious doctrine, Christianity, Islam, Buddhism, права людини, релігійна доктрина, християнство, іслам, буддизм

Анотація

У статті проаналізовано взаємозв’язок юридичних підходів до прав людини та їхньої релігійної рефлексії в їх принципових архетипних моментах, у тому числі відносно до позитивного права та тієї ролі, яку вона відіграє у правовому розвитку окремих країн і регіонів. При цьому соціокультурний архетип у теорії права і праворозуміння позиціонується як теоретико-методологічна допустимість включення саме в право глибинних, комплексних структур, що конструюють право та вплив на «верхні» (інші) рівні правової реальності в позитивістській парадигмі права. Хоча, як стверджує Г. Кельзен, правові науки не повинні займатися легітимацією права, вони взагалі не повинні виправдовувати дослідженого та описаного нормативного порядку, то ми також звертаємось до сучасного юснатуралістичного
розуміння права (природно-правова теорія права як вічного розуму), що не дозволяє в його рамках побачити, як мінімум, ірраціональних складових права. Як відомо, природно-правова думка в своєму розвитку пройшла кілька етапів: від натуралістичного розуміння природного права, характерного для
міфологічного свідомості, до властивого для справжнього часу раціоналістичний, через теологічну стадію.

The law has always implicitly taken into account the previous stages of natural-legal thought, which reproduce and repeat in their regulatory influence ancient, archaic attitudes and beliefs that legitimize rational law as a prod uct of the modern age and regulate modern social relations. The category of the archetypal meta basin and the phenomena corresponding to them can be considered in terms of sociological legal understanding. At the heart of all disputes and conflicts related to the interpretation of human rights in Europe is the conflict of legal consciousness, since for Europe the very law is a goal and at the same time a means of settling and preventing any contradictions. The religious concept of human rights treats the pr inciple of equality in its own way, following not strictly legal, but, rather, social and moral criteria. The article analyzes the relationship between legal approaches to human rights and their religious reflection in their fundamental archetypal moments, including positive law and the role that it plays in the legal development of individual countries
and regions. Moreover, the social and cultural archetype within the theory of law and legal thinking is positioned as a theoretical and methodological admissibility of inclusion into the right of deep and complex structures, constructive law and influence on the «upper» (other) levels of legal reality in the positivist lawparadigm. Although, according to G. Kelzen, legal science should not engage in the proce ss of law legitimization, they do not have to justify the investigated and described normative order at all. We also refer to
the modern naturalist legal understanding of law (the natural law theory of law as the eternal mind), which does not allow to see at least the irrational components of law. In its development the natural-legal thought is known to have passed several stages: from the naturalistic understanding of natural law, characteristic of mythological consciousness, to the rationalistic inherent to the present time, through the theological stage.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-28