Єсіна В.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА ЯК МЕХАНІЗМ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
Keywords:
державна соціальна політика, спеціальна освіта,інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами, соціалізація, state social policy, special education, inclusive education, children with special educational needs, socializationAbstract
Стаття присвячена аналізу інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами в єдиному загальноосвітньому просторі, що є механізмом ефективної соціалізації у суспільстві. Реалізація прав на освіту дітей з обмеженими можливостями здоров’я розглядається як одне з найважливіших завдань державної політики в галузі корекційної освіти. Отримання такими дітьми якісної загальної та професійної освіти є однією з основних і невід’ємних умов їх ефективної соціалізації, забезпечення повноцінної участі в житті суспільства, успішної самореалізації в різних видах професійної і соціальної діяльності.
Yesina V. Inclusive education as a mechanism for the socialization of children with special needs.
The article is devoted to the study of the inclusive education of children with special educational needs in a single general educational space, and acts as the mechanism of effective socialization in society.Today, the problem of teaching children with disabilities in the conditions of mass educational institutions is becoming more and more acute. Most children with special needs in Ukraine, while at home or in a boarding school,
do not receive proper education, necessary knowledge, skills, skills t hat would enable them to adapt well to society, receive a certain profession, promote self -development, self-fulfillment, self-improvement personality in the future. Consequently, such children are unprepared for life in the ordinary sense of the ordinary person. Inclusive education, that is, joint training and education of children with reduced health and those who do not have such restrictions, through the creation of additional conditions, is one of the best directions in solving this problem. That is why the realization of the rights to education of children with disabilities is considered one of the most important tasks of the state policy in the field of correctional education. Getting such children of high quality general and vocational education is o ne of the main and inalienable conditions for their effective socialization, ensuring full participation in the life of society, successful self-realization in various forms of professional and social activity.