Михайліченко М.
АВТОНОМІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ В ОСВІТІ УКРАЇНИ
Ключові слова:
держава, університет, освіта, влада, децентралізація, управління, автономія, види автономії, права, обов’язки, стандарти, засоби, особистість, модель, state, university, education, power, decentralization, management, autonomy, types of autonomy, rights, duties, standards, means, personality, modelАнотація
У статті аналізуються умови децентралізації державної влади у сфері національної професійної освіти; визначається, що забезпечення автономії
університетів є ключовим моментом забезпечення здатності суб’єктів освітянської діяльності до самостійного управління навчально-виховним
процесом в умовах делегування ВНЗ частки державної влади; висвітлюються види автономії на яку мають розраховувати керівники ВНЗ; звертається
увага на специфіку змісту і засобів реалізації організаційної, фінансової, кадрової і академічної автономії; відтворюється модель автономного
університету.
Mykhailichenko M. Autonomy of universities as a necessary condition for the decentralization of state authority in the education of Ukraine. The article analyzes the conditions of decentralization of state power in the field of national vocational education; it is determined that the provision of university autonomy is a key factor in ensuring the ability of educational entities to independently manage the educational process in the conditions of the delegation of th e higher education institutions to the share of state power; types of autonomy to which university heads should count; Attention is drawn to the specifics of the content and means of implementing organizational, financial, personnel and academic autonomy; the model of the autonomous university is reproduced.
It is noted that the diversity of forms of organizational existence of university education prevails in autonomy, which today is targeted at Ukrainian higher education institutions. Autonomy for univers ities is a measure of self -governance that is necessary for the effective management of an educational institution as a whole, management within individual structural units, for effective decision-making on educational activities, scientific work, is acceptable at the level of state authorities, especially in the financing of universities, and in at the same time respects academic freedom and human rights. When raising the question of the need to finance universities, especially research, in volumes adequat e to the needs of modern scientific and technological progress, attention is drawn to the world experience, which shows that direct, even significant material incentives do not give the desired current and, especially, long-term effect. It is necessary to create the appropriate environment, that is, the conditions, rules and standards of creative scientific activity. They have to be executed by all management and employees in the context of a common organizational culture. It should take into account the world trends and priorities of the development of universities in the context of globalization trends.